Børns mobilbrug fører til ny teknologi

Østjyske skolebørn låner hotte mobiltelefoner, der kan optage og sende fotos, lyd og video. Dem bruger de løs både til skoleopgaver og privat, alt imens de bliver iagttaget og analyseret af to forskere fra Århus Universitet. Målet er at designe smartere teknologier til undervisning.

Hvad sker der, hvis man deler Nokia 7650 kameratelefoner ud til alle eleverne i en 7. klasse og lader dem lege frit med teknologien? Så blomstrer opfindsomheden og kreativiteten. Det viser et forskningsprojekt i Århus.

En dreng finder på at synge og optage lidt rap og får andre til at gøre det samme, og sådan skaber de en symfoni af rap-lydstumper.

Nogle piger, der snart skal konfirmeres, siger trosbekendelsen i kor og sender lydfilen til præsten i en email.

En anden finder på at bruge kameratelefonens zoom som kikkert til at tjekke grillbarens åbningstider.

Børnene bliver brugt som eksperter i forskningsprojektet Networking.Kids, ledet af Christina Nielsen og Ole Iversen fra Datalogisk Institut i Århus.

Det med netværket skal forstås som både det netværk, der dyrkes mellem mennesker og det netværk, der transporterer data og får apparater til at kommunikere sammen.

Forskerne undersøger, hvordan teknologien kan understøtte projektarbejdsformen, som er blevet meget udbredt både i børn og voksnes dagligdag. For eksempel har forskerne stillet skoleelever på tre forskellige skoler den opgave at lave en dugfrisk webavis produceret fra scratch på tre timer.

Mere tændt på IT

En af de, der med sin adfærd giver input til forskerne, er Tanja Lykke Mikkelsen, der går i 7.B på Katrinebjergskolen i det nordlige Århus.

Tanja Mikkelsen er indirekte med til at designe fremtidig teknologi
Foto: Malene Grouleff
Hun og klassekammeraterne har selvsagt en mobil i forvejen. Men at gå rundt på skolen og i fritiden med en Nokia 7650 i nogle måneder var alligevel noget, der gav respektpoint, fortæller Tanja Lykke Mikkelsen.

- Alle gik og kiggede på den. Det var sjovt. Og så måtte vi bruge den alt det, vi ville, betoner Laila.

Hun har især taget mange fotos af steder, hun har været, og sendt dem til andre i klassen eller via email til venner. Tanja Lykke Mikkelsen fik også den idé at optage lidt lyd og video fra en film, hun så i biografen.

- Jeg kunne godt finde på at købe en mobil, der kunne tage billeder og sende MMS-beskeder, men først når flere har sådan en, siger teenageren, der normalt sender omkring 100 SMS-beskeder hver dag.

Derudover har hun pc, mobiltelefon, digitalkamera, fjernsyn, DVD og såmænd også en cykelcomputer.

- Jeg har lært en hel masse om teknologi, og hvordan det virker, det mere nymodens - altså GPRS, MMS og infrarød og sådan. IT er blevet mere interessant. Før syntes jeg, at en computer var ingenting, men nu er jeg blandt andet begyndt at spille Fifa på computeren derhjemme og finde billeder af fodboldspillere på nettet, fortæller Tanja Lykke Mikkelsen.

Nokia-telefonen med multimediefunktioner indbygget har nogle børnesygdomme og har derfor af og til været lidt bøvlet at bruge.

- Den er jo heller ikke designet til skolebrug. Men det er jo også netop det, projektet skal føre til: Teknologi designet til at indgå i undervisning, forklarer Christina Nielsen og Ole Iversen.

Samtidig med, at børn har en umiddelbarhed over for ny teknologi, så er de nemlig også lynhurtige til at se svagheder ved den og dropper den hurtigt, hvis den skuffer og er for besværlig, har forskerne konstateret.

Ikke bare sidde ved grå kasse

Idéen til projektet opstod, da de to forskere opdagede, at de har nogle af de samme "kæpheste".

- Vi tager afstand fra tanken om, at der skal være en pc per ansigt i folkeskolen. Vi mener, man skal væk fra tanken om, at læring altid skal foregå foran en grå kasse på skolen. Læring er at gå ud i virkeligheden og konstruere og producere, siger de.

Christina Nielsen og Ole Iversen
Foto: Malene Grouleff

Derfor går forskerne ind for, hvad de kalder "en mere samvittighedsfuld teknologioprustning". Det handler om, at børnene får en blandet værktøjskasse med apparater til at opsamle og behandle data. Så kan de vælge den mest velegnede teknologi til opgaven, siger forskerne.

De erkender, at det også kan ligne en stor omkostning, hvis skoler skal have et stort sortiment af teknologi. De påpeger, at det også kan være en mulighed at udnytte, at børnene rent faktisk selv ejer mobiler og andre dimser, selvom det umiddelbart rejser nogle betalingsspørgsmål omkring datatrafik.

Telefonerne er sponseret af Nokia, og TDC betaler datatrafikken. Sponsorerne har ifølge forskerne virket imponerede over børnenes innovations-talent og interaktionsidéer.

- Eleverne har blandt andet givet deres bud på - i nogle videoer - hvordan man blander fysiske materialer med den virtuelle verden, da de fik den opgave at "udvikle" teknologi til om fem år, fortæller forskerne.

Ting skal kunne tale sammen

Netop integrationen af de forskellige teknologiske værktøjer er meget afgørende.

- Når børnene kan glemme grænserne mellem teknologierne, kan de fokusere på indholdet. Det handler om at se teknologi i en større sammenhæng og acceptere, at én dims ikke kan gøre alting, siger forskerne.

Derfor er forskerne i fuld gang med at udvikle software og brugergrænseflade til et brugbart bud på, hvordan man samle input og output på tværs af mange forskellige apparater. Målet er at påvise, hvilke muligheder det giver, når integrationen er der.

- Der ligger utroligt meget værdifuld information rundt omkring i databaser, som det ofte ikke er noget problem at gøre tilgængelig. For eksempel et biologiopslagsværk. Eleverne mangler bare teknologier til at få adgang til oplysningerne, og helst dér og når de er relevante, siger Christina Nielsen og Ole Iversen.

Elever fra tre skoler i Østjylland er involveret i Networking.Kids. Studerende fra Informationsvidenskab på Århus Universitet bidrager med både praktisk hjælp og programmering.

Networking.Kids slutter til sommer med en præsentation af prototyper for undervisningsteknologi til inspiration for IT-producenter og undervisningsverdenen.

Det århusianske idélaboratorium, der bringer aktører sammen i udviklingsprojekter, Innovation Lab, er med i kulisserne.

Tanja Lykke Mikkelsen har sit bud på, hvad der venter forude.

- Jeg tror, at der bliver mere teknologi i skolen, og at alle vil have sådan en mobil (á la Nokia 7650, red.) om få år. Alle kommer til at leve i en computerverden, hvor der er teknologi overalt, siger Tanja Mikkelsen.

Relevant link

http://www.networkingkids.dk/" target=_blank>Websted om forskningsprojektet Networking.Kids




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere